proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020


Măsura 2

Ghid complet de implementare si recomandări

Platforma smis.ro permite implementarea Măsurii 2 “Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor”. Conţinutul acestui material nu reprezinta în mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Situatia Aplicantilor

8308 contracte plătite 18.06.2021

Vezi situația firmei tale pe: granturi.imm.gov.ro

Guvernul Romaniei

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului gestionează schema de ajutor de stat instituită prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19.

Situația aplicanților în data de 18.06.2021 este următoarea:

Situatia Aplicantilor

Ghid de implementare

Măsura 2 – GRANTURI PENTRU CAPITAL DE LUCRU

Alert Icon

Conţinutul acestui material nu reprezinta în mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului României. Informațiile din prezentul ghid sunt transmise cu titlul de recomandare, au scop pur informativ acest ghid nefiind un document oficial. SMIS.ro și oricare dintre angajații săi nu oferă niciun fel de garanție și nu are nicio răspundere, implicită sau expresă, referitoare la orice informații prezentate in acest material.

Va recomandam sa parcurgeti cu atentie documentele oficiale anexate prezentului material. In cele ce urmeaza regasiti link-uri utile. Informați-vă doar din web site-urile oficiale, canalele media oficiale și verificați informațiile de fiecare dată.

Guvernul Romaniei imm.gov.ro

Platforma guvernamentală dedicată Măsurilor de sprijin pentru IMM

Download icon Procedura

Descarcă procedura de implementare pentru Măsura 2

Union Flag Identitate vizuală

Analizează cu atenție informațiile din Manualul de identitate vizuală

Guvernul Romaniei granturi.imm.gov.ro

Platforma guvernamentală dedicată depunerii si implementării proiectelor

Social Media Social Media

Descarcă procedura de implementare pentru Măsura 2

Legislatie Legislație

OUG 130 / 31.07.2020 privind unele măsuri de sprijin financiar IMM

Ce este M2manager?

M2manager este aplicația dezvoltată de SMIS.ro pentru implementarea Măsurii 2. În cele ce urmează vom prezenta recomandări de implementare și funcțiile aplicației.

M2 Logo

Indiferent dacă alegeți să implementați Măsura 2 pe cont propriu, sau cu ajutorul unei firme de consultanță, sau alegeți sa utilizați cel mai modern instrument de implementare conceput vreodată în România pentru o linie de finanțare europeană, vă recomandăm să parcurgeți cu atenție informațiile ce urmează.

Dashboard M2

Recomandări de implementare
Măsura 2 - Granturi pentru capital de lucru

Info icon

Urmărește ultimele știri și noutăți

Guvernul Romaniei

MINISTERUL ECONOMIEI, ANTREPRENORIATULUI ȘI TURISMULUI postează periodic informații și noutăți cu privire la implementarea Măsurii 2. Vă recomandăm să urmăriți site-ul Ministerului si platforma IMM periodic. Totodată acolo este actualizată periodic lista de întrebări frecvente și răspunsuri (Q&A) privind ajutoarele de stat în valoare de 1 miliard de euro din fonduri europene și de la bugetul de stat, pentru IMM.

M2 Logo

Prin M2manager, ai acces direct la toate știrile și actualizările importante, fără a mai fi nevoie să urmărești paginile agențiilor guvernamentale.

Contractare

In lipsa aplicării principiului "primul venit - primul servit", cele peste 22.000 de aplicații au fost distribuite spre analiză și evaluare către 9 agenții pentru întreprinderi mici și mijlocii (IMM) - București, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești, Târgu Mureș și Timișoara. Astfel, IMM-urile au început să primească aprobări pentru finanțare într-o ordine aleatorie, fară a se mai ține cont de ordinea numărului RUE. În data de 9 ianuarie, Ministrul Economiei, domnul Claudiu Năsui a declarat că aplicațiile vor fi procesate in ordinea depunerilor.

Care sunt pașii pe care trebuie să-i respecți?

Guvernul Romaniei

Cerere aprobată

Urmarește cu atenție https://granturi.imm.gov.ro/ sectiunile de contractare (cereri transmise) si clarificari. Verifică statusul cererii tale – aprobata, in curs de semnare, respinsa, clarificari.

Cerere aprobata

Cerere aprobată

In cazul in care cererea ta este aprobata ti se va solicita semnarea contractului de finantare prin semnatura digitala. La momentul semnarii contractului este necesar sa faci dovada cofinantarii printr-un extras de cont sau o scrisoare de aprobare a unui credit bancar. Atenție! Ai la dispoziție 20 de zile

Contract

Mai departe contractul va fi aprobat sau aplicatia electronica va regenera contractul.

La acest pas este necesar sa te asiguri ca ai virat suma necesara prefinantarii in in contul special de grant deschis la banca selectata in momentul inscrierii. Valoarea cofinanțării este menționată in contract

Semnare Contract

Imediat dupa ce primesti contractul final in contul tau din platforma granturi.imm.gov.ro , semnat de catre Agenția pentru IMM dedicata, verifica-ti contul bancar sau ia legautra cu banca partenera. De obicei sumele aferente grantului devin disponibile in cateva zile (2-5 zile)

Fonduri

Ai primit banii in cont! Succes in implementare! Nu uita ca ai 180 de zile la dispozitie sa cheltui banii. Iti recomandam sa citesti cu atentie conditiile de eligibilitate a cheltuielilor si procedura de implementare a masurii.

Lansarea proiectului

Lansare proiect

Ai primit finantarea nerambursabila! Felicitari!
Știm că ai nevoie urgent să platești furnizori sau datorii. Recomandăm cumpătare. Citește cu atenție ghidurile și procedurile, aloca o mare ateție la respectarea prevederilor contractuale.

Identitatea vizuală - Comunicat de presă

Finantarea M2 - se realizează prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020.

Recomandam analiza atenta a Ordinului 1475/03.12.2020 pentru completarea Ghidului Solicitantului aferent Acțiunii 3.1.1. Sprijin pentru IMM-uri în vederea depășirii crizei economice generate de pandemia COVID – 19, Axa prioritară 3 - Sprijinirea IMM-urilor ca reacție la pandemia COVID -19, Obiectiv Specific OS 3.1. – Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19, Prioritatea de investiții 3d - Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare, Programul Operațional Competitivitate 2014-2020, aprobat prin Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1084 2020.

Lansează un comunicat de presă privind începerea proiectului

Obligatoriu pentru proiectele cu o valoare a grantului mai mare de 10.000 euro.

In conformitate cu art. 6.12. din Procedura de implementare a măsurii “Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor”, toate proiectele cu valoarea grantului mai mare de 10.000 euro sunt obligate să realizeze cel puțin un Anunț/Comunicat de presă privind începerea și finalizarea proiectului din procedura de implementare a măsurii 2, instituită prin OUG nr 130/2020

Comunicatul de presa trebuie sa respecte elementele de identitate vizuală. La finalizarea proiectului lansează un comunicat de presă privind finalizarea proiectului

Unde postezi comunicatul? Si cat costa?

Comunicatul de presa urmează a fi postat pe platforme nationale. Cheltuielile cu postarea comunicatului de presa sunt eligibile in limita a 3000 de lei.

Oferte publice pentru postarea comunicatului de presă:


Comunicate de Presa

107 lei

www.comunicatedepresa.ro

Brandion

297 lei

www.brandion.eu

In Afaceri

600 lei

www.inafaceri.ro

Startup Cafe

890 lei

www.startupcafe.ro

Brandion

300 lei

www.paginadebusiness.ro

In Afaceri

350 lei /3 anunturi

www.ecomunicat.ro

Anunt Public

200 lei

www.anuntpublic.ro

M2 Logo

Prin M2manager, ai acces direct la toate știrile și actualizările importante, fără a mai fi nevoie să urmărești paginile agențiilor guvernamentale.

Comunicatul de presă este parte integrantă a Manualului de identitate vizuală iar modelul poate fi descărcat din două surse:

Guvernul Romaniei

imm.gov.ro / Ministerul Economiei

Guvernul Romaniei

fonduri-ue.ro / Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene

Comunicat de presa M2 Logo

Prin M2manager, comunicatul de presă este
GRATUIT!

Platforma M2Manager

  • genereaza automat comunicatele de demarare si finalizare proiect (machetare, logo, informatii corecte si complete)
  • posteaza automat comunicatul pe platforma SMIS.RO si site-uri partenere
  • genereaza automat comunicatul in format PDF si il salveaza in contul de implementare

Ce trebuie sa faci? Si cat costa?

  • Nimic :) Totul se face automat. Nu te costa nimic!

Serios, nu trebuie sa faci nimic, este suficient sa-ti creezi cont. Chiar si cont gratuit. Fara costuri ascunse!

Elemente obligatorii de identitate vizuală

Header

Manualul de Identitate Vizuală pentru Instrumentele Structurale 2014-2020 în România (MIV 2014-2020) este documentul care stabilește regulile generale de identitate vizuală care trebuie respectate în perioada de programare 2014-2020 și prezintă elementele vizuale obligatorii, o serie de medii de comunicare și modul particularizat de utilizare a identității vizuale în contextul lor, responsabilităţile beneficiarilor și responsabilităţile autorităților de management/ organismelor intermediare/ direcțiilor regionale.

Pentru proiectele care NU depășesc 500.000 euro (asemenea celor M2) sau prin care nu se achiziționează un obiect fizic și nu se realizează lucrări de infrastructură/ construcții, se va expune public, într-un loc vizibil, dar asociat operațiunii, cum ar fi zona de intrare a unei clădiri, un afiș cu informații privind proiectul, având dimensiunea minimă obligatorie corespunzătoare formatului A3. În cazul în care afișul este deteriorat, acesta va fi înlocuit în maxim 15 zile de la data constatării degradării lui de către beneficiarul proiectului/ ofiţerul de monitorizare/ terțe persoane. Afișul va rămâne expus pe toată perioada proiectului până la finalizarea acestuia. Beneficiarii sunt încurajați să folosească un design creativ pentru a comunica informațiile obligatorii.

Pentru informarea publicului cu privire la faptul că mijloacele fixe au fost achiziționate în cadrul unui proiect cofinanțat de UE, vor fi folosite autocolante sau plăcuțe. Prin mijloace fixe se înțeleg acele obiecte care, conform legislației contabile naționale, depăşesc valoarea de 2.500 lei şi au o durată de viață mai mare de 1 an. Acestea vor fi plasate pe o parte vizibilă pentru public a mijloacelor fixe. Dimensiunea recomandată este 100 x 100 mm, şi vor include emblema UE, sigla Guvernului României, sigla PO (dacă există) şi sigla Instrumentelor Structurale, numele proiectului, fraza „Proiect cofinanțat din Fondul… prin Programul Operațional ...”. Pentru mijloace fixe mari (ex. mașini și utilaje, linii tehnologice, autovehicule de transport marfă, altele asemenea) autocolantele/ plăcuțele vor avea o dimensiune adecvată acestor suporturi - recomandat 200 x 200 mm. Informațiile obligatorii care trebuie afişate pe acestea sunt: emblema UE, sigla Guvernului României, sigla PO (dacă există), sigla Instrumentelor Structurale, numele proiectului, sloganul PO (dacă există), fraza “Proiect cofinanțat din ... prin Programul ...” și numele proiectului în cadrul căruia a fost achiziționat echipamentul respectiv. Beneficiarul va decide dacă se va personaliza prin autocolant sau plăcuță, în funcție de caracteristicile tehnice ale utilajului.

Identitate vizuala M2 Logo

Platforma M2Manager:

  • genereaza automat afisul de proiect in format A3
  • genereaza automat etichetele de inventar si etichetele pentru echipamente

Ce trebuie sa faci? Si cat costa?

  • Nimic :) Totul se face automat. Nu te costa nimic.

Serviciile oferite sunt GRATUITE.

Elemente obligatorii de identitate vizuală în mediul online

Elemente vizuale

În cazul în care beneficiarul are un site propriu, acesta trebuie să afișeze o scurtă descriere a proiectului, care să includă: numele proiectului, scopul și obiectivele proiectului, rezultatele preconizate, valoarea totală a acestuia, cu precizarea, separat, a valorii cofinanțării asigurate de Uniunea Europeană și a finanțării naționale, data începerii și finalizării proiectului, codul MySMIS și fraza „Proiect cofinanțat din Fondul ... prin Programul Operațional ...”.

Atenție! A nu se confunda cu site-ul realizat în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene. Pentru regulile de identitate vizuală aferente site-ului, consultați capitolul MEDII ELECTRONICE DE STOCARE ŞI COMUNICARE, secțiunea Website a manualului MIV.

Crearea unui site web este cheltuiala eligibila in cadrul M2

Beneficiarii vor realiza cel puțin măsurile minime obligatorii descrise în MIV cu respectarea identității vizuale pentru IS 2014-2020. Beneficiarii vor respecta prevederile contractelor de finanțare în ceea ce privește informarea și promovarea proiectelor și vor păstra, pe toată perioada desfășurării PO din care este finanțat proiectul plus încă cel puțin 5 ani de la închiderea PO, dovezile, inclusiv vizuale, ale îndeplinirii obligațiilor privind comunicarea pentru proiectul respectiv. Este recomandată păstrarea unui exemplar din fiecare material de informare/promovare, astfel încât să se poată demonstra conformitatea acestora cu regulile de identitate vizuală.

M2 Logo

Platforma M2Manager:

  • genereaza automat modulele text pentru prezentarea proiectului

  • genereaza automat un micro-site / landing page de prezentare a proiectului de forma www.smis.ro/firmata

  • genereaza elementele vizuale in format embed pentru website-ul tau

Ce trebuie sa faci? Si cat costa?

  • Nimic :) Totul se face automat. Nu te costa nimic! Vei putea descarca toate elementele si le vei transmite web-designerului. (pentru site-ul companiei)
Alert Icon

Neîndeplinirea obligaţiilor sau neconformități în îndeplinirea lor pot conduce la corecții financiare.

Implementarea contractului

Dupa ce v-ati asigurat ca ati aplicat regulile de identitate vizuala puteti demara implementarea proiectului. Descarcă contractul și citește-l cu atenție!

imm.gov.ro

Model in conformitate cu cel prezent in plarformă

Download icon

Recomandări pentru implementarea cu succes a contractului de finanțare

Ce reprezinta capitalul de lucru din punct de vedere legal/fiscal?

Capitalul de lucru masoară practic capacitatea companiei de a-și achita datoriile curente ajunse la scadentă. Capitalul de lucru este definit ca fiind diferența dintre activele circulante și datoriile curente ale societății.

Capitalul de lucru acoperă nevoile pe termen scurt ale activitatii companiei, respectiv finanteaza activele si nevoile pe termen lung. Capitalul de lucru inseamna de fapt plata cheltuielilor curente: a contribuțiilor salariale, chiriilor, datoriilor catre furnizori etc.

optimisation

Categoriile de cheltuieli eligibile

a

cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari

Stocul reprezintă cantitatea de bunuri (materii prime, materiale etc.) existente, la un moment dat, ca rezervă în depozitul unei întreprinderi, în vederea asigurării continuităţii producţiei sau a desfacerii.

Din punct de vedere contabil, stocurile sunt active circulante:

  • deţinute pentru a fi vândute pe parcursul desfăşurării normale a activităţii;
  • în curs de producţie în vederea vânzării in procesul desfăşurării normale a activităţii;
  • sub formă de materii prime, materiale şi alte consumabile care urmează să fie folosite în procesul de producţie sau pentru prestarea de servicii.

Stocurile cuprind:

  • materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar, producţia in curs de execuţie, produse, stocuri aflate la terţi, mărfuri, ambalaje.

Materiile prime sunt bunurile care participă direct la fabricarea produsului și care se regăsesc în produsul final. Termenul de "materie primă" este utilizat pentru a desemna materialul aflat într-o stare neprelucrată sau prelucrată minim.

Materialele consumabile sunt bunurile care participă sau ajută la procesul de producţie sau de exploatare, fără a se regăsi, în produsul finit. Acestea pot fi împărțite în următoarele tipuri de materiale: materialele auxiliare, combustibilii, materialele pentru ambalat, piese de schimb, seminţe şi materiale de plantat, furaje etc.

Materialele de natura obiectelor de inventar cuprind bunurile care nu îndeplinesc în mod cumulativ condițiile pentru a putea fi încadrate în categoria imobilizărilor corporale, adică, fie au durata de utilizare mai mică de un an, fie au valoarea de intrare mai mică decât limita legală de 2500 lei. Exemple de astfel de bunuri sunt: obiecte de mobilier și aparatură IT, echipamente de protecţie, echipamente de lucru şi îmbrăcăminte specială, scule, aparate de măsură şi control etc.

Mărfurile sunt bunuri pe care entitatea le cumpără în vederea revânzării sau produsele predate spre vânzare magazinelor proprii.

b

datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate

Datoriile curente sunt datoriile pe termen scurt ale societatii.

Potrivit OMFP 1802/2014, o datorie este considerata ca fiind pe termen scurt, denumita si datorie curenta, atunci cand se asteapta sa fie decontata in cursul normal al ciclului de exploatare al entitatii si este exigibila in termen de 12 luni de la data bilantului.

Plata serviciilor si a reparatiilor necesare activitatii de baza (de exemplu, nu se pot accepta ca si cheltuieli eligibile plata reparatiilor unei masini utilizate de asociatul majoritar sau administrator, plata unor reparatii la active care nu sunt implicate in activitatea de baza etc.)

Furnizorii de utilitati sunt: telefonie, internet, tv, energie, gaz, apa.

Alert Icon

Pot fi plătite facturi restante emise cel mai târziu la data de

01 februarie 2020

c

cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat (chiria in avans nu este eligibilă)

Cheltuielile in avans se refera la sume de bani alocate in cursul exercitiului financiar curent, dar care sunt aferente exercitiului financiar urmator. De exemplu: daca achitati chiria pe data de 05 a lunii insa este aferenta lunii urmatoare, nu pentru cea in curs, este o cheltuiala neeligibila. In cazul in care chiria se achita pe data de 05 pentru luna in curs , aceasta este o cheltuiala curenta si se incadreaza la cheluiala eligibila.

d

cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte

Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (produs, serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate, functie, centru etc.) inca din momentul efectuarii lor si ca atare se includ direct in costul obiectelor respective. Cheltuielile directe cuprind: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate, energia consumata in scopuri tehnologice, manopera directa (salarii*, asigurari si protectia sociala etc.), alte cheltuieli directe.

Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei.

Cheltuielile indirecte cuprind: regia fixa de productie, formata din cheltuielile indirecte de productie care raman relativ constante indiferent de volumul productiei, cum ar fi: amortizarea utilajelor si echipamentelor, intretinerea sectiilor si utilajelor, precum si cheltuielile cu conducerea si administrarea sectiilor si regia variabila de productie, care consta in cheltuielile indirecte de productie, care variaza in raport cu volumul productiei, cum ar fi: cheltuielile indirecte cu consumul de materiale si forta de munca.

Furnizorii de servicii determină în mod independent care sunt costurile directe și care sunt cele indirecte. La fel ca și alte tipuri de întreprinderi, acestea trebuie să aibă o politică contabilă cu toate costurile directe prescrise.

Diferența constă în faptul că serviciul înseamnă o anumită activitate care nu are o expresie materializată. Mai mult, acesta este consumat direct în procesul furnizării sale, adică un serviciu nu poate exista izolat de obiectul pentru care este vândut. Acest lucru dă dreptul organizațiilor de servicii să nu țină seama de costurile directe în costurile perioadei de raportare curente și de serviciile care nu sunt acceptate de client la sfârșitul acestei perioade.

Cheltuieli considerate neeligibile in aceasta categorie (d):

Cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe de interes general/chirii pentru mijloace fixe

Cheltuieli cu protectia muncii

Cheltuieli de protocol

Cheltuieli legate de cazarea si transportul periodic al personalului

Cheltuieli pentru proiectare, studii, cercetari, incercari experimentari, creatii, inventii si inovatii, pentru conducere si asigurarea calitati

e

cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2

Cheltuielile privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2 pot cuprinde masti de protectie, dezinfectanti, manusi, combinezoane, viziere, panouri PVC glass, si alte asemenea

f

cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar (durata de utilizare este mai mica de 1 an), inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente (au valoarea sub 2500 lei dar durata de utilizare este mai mare de 1 an)

Obiectele de inventar sunt bunuri (active circulante) care au o durata de functionare mai mica de un an. Acestea sunt recunoscute in contabilitate drept o cheltuiala totala in momentul achizitiei si darii in functiune si nu este nevoie sa se calculeze amortizare.

Mijloacele fixe sunt bunuri (imobilizari corporale) generatoare de beneficii economice viitoare si care sunt detinute de o entitate pentru o perioada mai mare de un an. Acestea sunt utilizate in productia de bunuri, prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scop administrativ.

Codul fiscal prevede si o limita a sumei (valorii de intrare) in vederea incadrarii in categoria de mijloc fix. Astfel, potrivit regulilor fiscale valoarea individuala a unui mijloc fix trebuie sa fie superioara limitei prevazuta de lege de 2.500 lei. Cu toate ca in codul fiscal se prevede acest plafon, este posibil totusi ca, in cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat aceasta limita, sa se poata recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare. Acest plafon este asadar o optiune din punct de vedere contabil.

Potrivit Ordinului nr. 1802/2017 un mijloc fix trebuie amortizat pe o durata estimata de viata, mai exact pe o perioada in care respectivul bun functioneaza in parametrii optimi pentru a putea fi utilizat de catre societate.

Pentru a se putea stabili care este durata de viata al unui mijloc fix exista un catalog de clasificare a mijloacelor fixe, in care sunt mentionate sub forma unor intervale de ani duratele normale de functionare a acestora. Astfel ca, entitatea poate sa aleaga in functie de mijlocul fix pe care il detine, un anumit numar de ani de amortizare din intervalul stabilit in respectivul catalog.

In cazul de fata, chetuielile cu obiectele de inventar sunt eligibile in ambele cazuri, si cele care au o durata mai mica de 1 an si cele care au o durata mai mare de 1 an insa nu depasesc valoarea de 2500 lei.

Așadar, toate bunurile care nu depasesc valoarea de 2.500 lei si sunt achizitionate in scopul activitatii economice, reprezintă o cheltuială eligibilă.

Ca exemple de obiecte de inventar pot fi enumerate calculatoarele, imprimantele, echipamentul de lucru, aparatele de măsură și control, matrițele folosite la executarea anumitor produse și alte obiecte similare.

g

cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității

Toate mijloacele fixe achiziționate trebuie să fie în conexiune directa cu activitatea curenta a societatii si cu activitatile autorizate. Se recomanda consultarea Catalogului mijloacelor fixe. Catalogul cuprinde clasificarea mijloacelor fixe utilizate în economie şi duratele normale de funcţionare ale acestora, care corespund cu duratele de amortizare în ani, aferente regimului de amortizare liniară. Durata normală de funcţionare reprezintă durata de utilizare în care se recuperează, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizării. În consecinţă, durata normală de funcţionare este mai redusă decât durata de viaţă fizică a mijlocului fix respectiv. Mijloacele fixe cuprinse în catalog sunt clasificate în grupe, subgrupe, clase şi subclase, iar pentru unele şi în familii.

h

cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului, cu excepția TVA deductibil

Pentru a încadra corect cheltuielile eligibile se va consulta nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic, atat obligatiile fiscale datorate Bugetului de Stat, cat si obligatiile fiscale datorate Bugetului asigurarilor sociale de stat si Bugetului Fondului National Unic de asigurari sociale de sanatate. Platile aferente bugetului de stat, taxe si impozite locale NU sunt considerate cheltuieli eligibile.

Categoriile de cheltuieli neeligibile

a

Cheltuiala cu taxa pe valoarea adăugată este eligibilă dacă este nerecuperabilă

TVA, soldul de taxă pe valoarea adăugată (din decontul de TVA) creanță fiscală datorată bugetului de stat este eligibil conform instructiunilor MEAT. A nu se interpreta eligibilitatea TVA-ului ca referindu-se la TVA-ul aferent facturilor de achiziție. Este vorba strict de TVA-ul de plată rezultat din decontul de TVA (declarația 300).

Cheltuiala cu taxa pe valoarea adăugată este eligibilă dacă este nerecuperabilă (NEPLATITORI TVA)

Aceasta cheltuiala este eligibila exclusiv pentru firmele neplatitoare de TVA

b

Cheltuielile cu consultanța nu sunt eligibile în cadrul prezentei măsuri.

Cheltuielile cu consultanta nu sunt eligibile Cheltuielile cu utilizarea M2manager - sunt eligibile. Acest lucru a fost precizat in doua randuri de catre finantator, prin raspunsul oficial Q&A prin care se specifica:

intrebarea 3. Achiziția de softuri, licențe sau aplicații este eligibilă?

RASPUNS: Da, este eligibilă și se încadrează la datorii curente și restante către furnizori, sau achiziția de echipamente sau tehnologii necesare desfășurării activității.

Totodata, in cadrul raspunsului oficial 50511/DN/03.02.2021 - MEAT precizeaza: "Cheltuielile cu utilizarea unor programe de software prin care sa se sprijine activitatea de management de proiect si sa se asigure gestionarea financiara a ajutorului de stat sunt cheltuieli eligibile"

c

Salariile nete

Cheltuielile cu salariile nete nu sunt eligibile

Cheltuielile cu salariile nete nu sunt eligibile Cheltuielile cu plata contibutiilor salariale sunt eligibile - Asigurari Sociale (CAS), Asigurari Sociale de Sanatate (CASS), Impozit pe venit (IV), Contributie Asiguratorie pentru Munca (CAM).

d

Nu sunt eligibile achizițiile de bunuri second-hand, nu sunt permise achizițiile în sistem leasing, iar cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile, cu excepția cheltuielilor privind chiria pe bază de contract încheiat

Nu sunt eligibile urmatoarele cheltuieli:

- Achizitii de bunuri second hand (echipamente / utilaje)

- Achizitii in sistem leasing – inclusiv plata ratelor de leasing (operational sau financiar)

- Cheltuieli cu chiria activelor corporale, cu exceptia chiriilor pe baza de contract, pentru sediul social sau punctele de lucru unde se desfasoara activitatea pentru care se solicita finantarea

e

Terenuri, terenuri construite, imobile, mijloace de transport

In cadrul acestei masuri, nu fac parte din categoria Capital de lucru si nu sunt eligibile a fi decontate din ajutorul de stat următoarele categorii de cheltuieli: Terenuri, terenuri construite, imobile, mijloace de transport. Mijloacele de transport folosesc la transportul persoanelor şi a mărfurilor la distanţă.

f

Rambursări la credite/linii de credite/leasing, dobânzi, garanții

In cadrul acestei masuri, nu fac parte din categoria Capital de lucru si nu sunt eligibile a fi decontate din ajutorul de stat următoarele categorii de cheltuieli: rambursări la credite/linii de credite/leasing, dobânzi, garanții.

Comisioanele bancare nu sunt o cheltuiala eligibila. Acestea vor fi platite din contul curent al companiei.

Cum sa eviti cheltuielile neeligibile?

Platforma M2Manager:

Pentru orice cheltuiala ce urmeaza a fi realizata, aplicatia pune la dispozitie un catalog de cheltuieli eligibile si cele mai frecvente tipuri de cheltuieli neeligibile. Totodata in aplicatie veti regasi modele de documente de contractare (contracte, procese verbale, note de comanda, etc).

Beneficiarii au la dispozitie 180 de zile pentru cheltuirea sumelor de grant. In acest sens aplicatia ofera un panou de control in care va fi transpus termenul ramas, si va calcula automat defalcarea cheltuielilor in valuta straina.

Plati si recomandari
IMM beneficiar neplatitor TVA


Platforma M2Manager:

Beneficiarii neplătitori de TVA au cheltuiala cu TVA eligibila, aceasta cheltuială fiind nedeductibilă. In conformitate cu Procedura de implementare a măsurii M2 – 4.3.1 (1) lit H, precum si a Corrigendum aferent Actiunii POC 3.1.1. ordin 1475/03.12.2020, precum si în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si conform ORDIN Nr. 698/1425/2016 din 11 mai 2016 pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a prevederilor art. 12 din Hotarârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014 - 2020 - publicat in data de 28.09.2016 procedura de justificare a nedeductibilitatii TVA se va face prin completarea “Anexei 7 Eligibilitate TVA” – DECLARAŢIE privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor ce vor fi efectuate în cadrul operatiunii propuse spre finanţare din FEDR, FSE si FC 2014-2020.

Totodata, in cadrul raspunsului oficial 50511/DN/03.02.2021 - MEAT precizeaza ca este necesara si Declaraţie privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operatiunii finantate din FEDR, FSE si FC 2014 – 2020 – ANEXA 2 – cu depunere la ANAF conform ORDIN Nr. 698/1425/2016 din 11 mai 2016.

Aplicatia ofera asistenta in completarea declaratiilor de nedeductibilitate a TVA, in cazul beneficiarilor de M2 care nu sunt platitori TVA si pentru care TVA reprezinta o cheltuiala eligibila, atat pentru Anexa 7 la procedura cat si pentru Anexa 2 cu depunere la ANAF

Creează cont gratuit

Raportarea finala
Raportul de progres - Anexa 8


În termen de maxim 180 de zile din momentul plății ajutorului financiar către beneficiar, acesta are obligația efectuării cheltuielilor cu respectarea art. 4.3.1 alin (1). De asemenea, în același termen de maxim 180 de zile din momentul încasării ajutorului financiar de către beneficiar acesta are obligația încărcării în aplicație (granturi.imm.gov.ro) a facturilor, documentelor de plată și raportului de progres (Anexa 8), în caz contrar ajutorul acordat fiind recuperat. În cazul în care AIMMAIPE constată că nu se depun documentele prevăzute la 6.8.(3), solicitanții vor primi Decizie de respingere a finanțării cu recuperare a ajutorului de stat semnata electronic de Directorul AIMMAIPE, transmisă prin contul din aplicație.

Recomandare: Alaturi de raportul de progres va recomandam sa anexati si un registru salariati REVISAL, din care sa reiasa indeplinirea conditiei de menținere sau suplimentare a numărului de angajați existenți la data înscrierii electronice.

`

M2manager: Aplicatia ofera asistenta in completarea documentelor din platforma MEAT astfel incat raportul de progres sa fie generat intr-un format corect si complet.

Creează cont gratuit

Implementeaza Masura 2 inteligent
Costuri de implementare estimate


În cazul în care ai ales sa lucrezi cu un consultant ii poti recomanda platforma SMIS.ro si aplicatia M2Manager.

În cazul în care proiectul tau (solicitarea) a fost depus de catre contabilul firmei, sau alta persoana care are acces la semnatura digitala, ii poti trimite aceasta prezentare. Contabilul nu va avea timp sa iti ofere consultanta in implementare. Se intampla ca regulile de implementare sa fie modificate in timpul derularii programului. Astfel trebuie sa fi mereu la curent cu ultimele modificari / corrigendum / ordine / instructiuni.

În cazul în care alegi sa implementezi singur proiectul finantat prin Masura 2, platforma SMIS.ro - M2Manager este instrumentul ideal, costurile de exploatare fiind minime, beneficiezi de o experienta de implementare inovativa si inedita si te familiarizezi cu instrumentele de lucru, pentru a accesa alte finantari pe viitor. M2Manager este primul software specializat de implementare, creat special pentru implementarea unui apel finantat din fonduri europene. Utilizand serviciile SMIS.ro nu numai ca iti simplifici activitatile de implementare dar sustii si un proiect pe termen lung.

Alege pachetul potrivit

Suntem alături de tine prin două pachete de licență în funcție de nevoile tale.

  • Concepere automată comunicat presă demarare proiect
  • Postare comunicat presă pe www.smis.ro
  • Site web de prezentare proiect
  • Concepere etichete obligatorii
  • Concepere afiș A3 obligatoriu
  • Dashboard implementare - știri, documente, întrebări
  • Mini aplicație task-uri TO DO
  • Suport tehnic gratuit

0€

CONT 100% GRATUIT

Cont nou gratuit
  • Concepere automată comunicat presă demarare proiect
  • Postare comunicat presă pe www.smis.ro
  • Site web de prezentare proiect
  • Concepere etichete obligatorii
  • Concepere afiș A3 obligatoriu
  • Dashboard implementare - știri, documente, întrebări
  • Mini aplicație task-uri TO DO
  • Suport tehnic gratuit
    +
    Catalog cheltuieli eligibile & neeligibile (peste 300 repere)
  • Convertor cheltuieli valută străină € $ £ ¥
  • Răspunsuri oficiale la întrebări exclusive
  • Modul dedicat clarificări
    Concepere și transmitere automat către MEAT/APIMM
  • Modele documente de implementare
  • Tutoriale video modul implementare imm.gov.ro
  • Tutoriale video modul raportare cheltuieli imm.gov.ro
  • Concepere automată comunicat presă finalizare proiect
  • Postare comunicat presă final pe www.smis.ro

Licența M2manager este 100% deductibilă
din contul de grant.
Nu tarifăm TVA.

57€

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei

Informatiile din prezenta pagina web sunt transmise cu titlul de recomandare, au scop pur informativ acest ghid nefiind un document oficial.
SMIS - Structural Management Innovative System - cat si oricare dintre angajatii sai nu ofera niciun fel de garantie nu are nicio
raspundere, implicita sau expresa, referitoare la orice informatii prezentate in acest material.